Public Relations to pojęcie, które nie jest zarezerwowane wyłącznie dla dużych graczy. To, że w średnich firmach i wielkich korporacjach świadomość na temat pracy nad wizerunkiem jest nieporównywalnie większa, tylko obliguje Cię do tego, abyś jako właściciel małej firmy zadbał o wdrożenie podobnych działań u siebie. Czerp z otoczenia garściami, inspiruj się i rozwijaj własną markę! Żadna firma nie jest na tyle mała, by nie móc dbać o powszechną akceptację, kreować wokół siebie pozytywne skojarzenia, a przy okazji walczyć o nowych klientów, zgodzisz się? Przejdźmy zatem do skutecznych działań PR’owych, jakie warto prowadzić w małej firmie. Dokładnie w takiej jak Twoja.
Zwracaj na siebie uwagę
Czy „bycia w dobrym miejscu, o dobrym czasie” można się nauczyć? Jak najbardziej. Ba, wręcz musisz to zrobić, jeśli zależy Ci na reputacji i wizerunku Twojej firmy. W kontekście PR dla małych firm oznacza to przede wszystkim:
- organizowanie lub współorganizowanie wydarzeń/ imprez kulturalnych, sportowych, charytatywnych,
- wsparcie i sponsorowanie lokalnych społeczności lub wybranych środowisk (klub sportowy, przedszkole, dom dziecka i inne),
- uczestnictwo w targach branżowych, wystawach, konferencjach, szkoleniach jako okazja do nawiązania kontaktów i zaprezentowania firmy w gronie nowych klientów lub partnerów biznesowych,
- dbanie o dobre relacje poprzez życzliwe traktowanie ludzi, dotrzymywanie terminów, punktualność – znajomość etykiety biznesu – zasad, które jasno określają, jak prowadzić rozmowy biznesowe i zachować się podczas oficjalnych spotkań biznesowych, ale także jak profesjonalnie zaprezentować siebie i własną firmę podczas tych mniej formalnych okazji,
- organizowanie „drzwi otwartych” dla obecnych i potencjalnych klientów.
Działania tego typu w łatwy sposób zwiększają rozpoznawalność marki – kreują w świadomości odbiorców istnienie danej firmy i określają jej miejsce na rynku, a przy okazji prezentują ją w pozytywnym świetle. Wszystko to przyczynia się do zwiększenia kapitału Twojego biznesu.
Zaprzyjaźnij się z dziennikarzami
Przeszła Ci przez głowę myśl, że Twoja firma jest za mała, by media mogły się nią zainteresować? Może warto w tym momencie zastanowić się, czym na tle konkurencji wyróżniają się produkty lub usługi, które sprzedajesz? Być może masz imponujące plany związane z rozbudową firmy? Czy przypadkiem niebawem nie rusza odświeżona strona internetowa Twojej firmy? A może od dawna chodzi Ci po głowie pomysł o zorganizowaniu konkursu?
Uświadom sobie, że wiele informacji wynikających z działalności Twojej firmy jest cennych dla mediów lokalnych. W końcu adresują oni swoje komunikaty do tych osób, które albo już są Twoimi klientami, albo dopiero się nimi staną. Lokalna społeczność chce wiedzieć, czym zajmują się okoliczni przedsiębiorcy.
Jeśli realnie zainteresujesz przedstawiciela danego medium (wartościowa informacja prasowa, nie przekaz reklamowy), to wcale nie musisz kupować kolejnego miejsca reklamowego! Baner reklamowy w zamian za krótszą informację, a przy dobrych wiatrach dłuższy artykuł? Brzmi doskonale, prawda? Bądź kreatywny, postaraj się wyczuć potrzeby mediów i nastroje społeczne, miej czas na rozmowy, udzielaj wyczerpujących odpowiedzi, a szybko zwrócisz na siebie uwagę.
Oczywiście to nie jedyna droga do zaistnienia w lokalnych mediach. Równie dobrze możesz zaoferować dziennikarzowi udzielenie wypowiedzi eksperckiej w dziedzinie, która jest Twoją domeną. Kilka takich wzmianek, a nim się zorientujesz, zostaniesz poproszony o wywiad skupiający się na Tobie (właściciel firmy) czy Twojej firmie.
Zadbaj o PR wewnętrzny
Celem właściwie prowadzonego PR wewnętrznego jest identyfikacja pracowników z firmą. Skup się więc na tym, by Twoi pracownicy poczuli, że należą do firmy, by wiedzieli, że są dla niej ważni. Umożliwi im to przejście z poziomu jedynie wykonywania zadań, obowiązków, poleceń na poziom globalnego myślenia o firmie, jej celach – misji, wzajemnych (silnych) relacjach. Z perspektywy pracownika jest to bardzo, bardzo ważne! Poczucie przynależności wyzwala pozytywne odczucia – buduje zaufanie, wpływa na motywację, zwiększa zaangażowanie i wydajność pracy, a także lojalność wobec Twojej firmy.
Nie zawsze dobra pensja wystarczy, by pracownik utożsamiał się z firmą i wiązał z nią plany na przyszłość. Do osiągnięcia satysfakcji zawodowej pracownicy potrzebują czegoś więcej – wyrazów uznania dla wysiłków, gestów świadczących o sympatii itp. Wewnętrzny PR to docenianie pracowników za dobrze i szybko wykonaną pracę, postępy, nawet te drobne, nowe pomysły czy rozwiązania, a więc słuchanie ludzi i utrzymywanie atmosfery współpracy.
To, co mieści w sobie jeszcze pojęcie PR wewnętrznego także w małej firmie, to:
- życzenia okolicznościowe i drobne upominki z okazji imienin, urodzin, ślubu, narodzin dziecka
- życzenia świąteczne (Wielkanocne i Bożonarodzeniowe) oraz paczki, prezenty świąteczne
- celebracja Dnia Kobiet, Dnia Mężczyzny/ Dnia Chłopaka, Tłustego Czwartku, Mikołajek
- organizacja i celebracja unikalnych okazji, takich jak: Dzień Copywritera, Dzień Programisty
- inicjowanie firmowych spotkań, imprez integracyjnych: Wigilia, Andrzejki, Bal Karnawałowy, Jubileusz firmy
- organizacja uroczystości związanych z uhonorowaniem wieloletniej pracy w firmie
- nagrody, bonusy, premie dla wyróżniających się pracowników
PR wewnętrzny każdej firmy, zarówno tej większej, jak i mniejszej, to dbałość o uśmiech pracowników. Pamiętaj, że praca w atmosferze, gdzie dana osoba czuje się traktowana poważnie, pozwala rozwinąć skrzydła! To absolutnie dla każdego najlepsza inspiracja do jeszcze większego wykorzystania posiadanych zdolności i talentów. Czyż nie tego oczekujesz od swoich pracowników?