Obecność na Instagramie to niekwestionowany obowiązek większości firm – sklepów internetowych i stacjonarnych, zakładów kosmetycznych i fryzjerskich, restauracji i kawiarni. Warto jednak wiedzieć, że nawet „najpiękniej” prowadzony feed nie spowoduje, że dotrzesz ze swoimi materiałami do grona potencjalnych klientów. Podejrzewasz, że lada chwila zacznę rozpisywać się na temat konieczności uruchomienia reklamy z niemałym budżetem? W żadnym wypadku. Pora na zupełnie niepłatne – skuteczne sposoby na budowę pozytywnych skojarzeń wokół Twojej marki powiązane z budowaniem zasięgu na Instagramie. Zaczynajmy!
Zwróć uwagę na charakter dodawanych postów na Instagramie
Dla sporej grupy osób – właścicieli firm, osób zarządzających instagramowymi profilami – wciąż czymś normalnym pozostaje publikowanie postów, które kładą nacisk na sprzedaż konkretnego produktu bądź usługi. Tymczasem to BŁĄD – i to całkiem spory. Nie dajcie się zwieść przekonaniu, że jeżeli Instagram oferuje możliwość oznaczania produktu w poście, a tym samym jego sprzedaż za pośrednictwem zakładki „sklep”, to czymś zupełnie sensownym będzie post do bólu sugerujący jego zakup. To nie tak działa, i nie tak powinno wyglądać 😉
Działania użytkowników Instagrama, jak również sam jego algorytm sugerują, że zdecydowanie lepiej mają się te posty, które niosą ze sobą jakąś wartość, są inspiracją lub poruszają ciekawy temat skłaniający do dyskusji. Wówczas użytkownik na dłużej zatrzymuje się przy tym, co chcesz mu przekazać, a kolejno lajkuje post, pozostawia komentarz, przekazuje go innemu użytkownikowi w wiadomości prywatnej, udostępnia w relacji lub po prostu zapisuje. Każda aktywność tego typu sprawia, że post jest odbierany przez algorytm Instagrama jako atrakcyjny.
Posty, które publikujesz na Instagramie, muszą „wciągać” odbiorców do tego stopnia, by zawsze byli skłonni zareagować (niekoniecznie klikając w serduszko). Jak do tego podejść? Miksuj formaty – zdjęcia, filmy, karuzele – i pamiętaj, że relacja nastawiona na odbiorcę zawsze wygra ze sprzedażowym, marketingowym przekazem.
Oceń, czy wystarczająco przykładasz się do budowania relacji z odbiorcami w komentarzach
Relacje z odbiorcami na Instagramie to temat, na którym warto się skupić, i któremu warto poświęcić czas. Jeżeli więc publikujesz post, a niedługo po tym pojawiają się pod nim komentarze, to Twoim obowiązkiem jest odpowiednio na nie zareagować.
Przykładowo, jeśli pod postem pojawia się komentarz pozytywny w stylu „Świetny post”, „Piękne ujęcie”, to możesz go polubić, ale też na niego odpowiedzieć. Biorąc pod uwagę fakt, że Twoim celem jest dbałość o pozytywny wizerunek firmy, budowa silnych relacji z odbiorcami, jak również „przypodobanie się” algorytmowi Instagrama (by post dotarł do jak najszerszej grupy odbiorców), to wiedz, że odpowiadanie na komentarze pod postami powinno wejść Ci w nawyk.
Możesz przypiąć 3 wybrane komentarze, nagradzając w ten sposób aktywnych użytkowników. Tym samym niejako zachęcasz inne osoby do podobnych zachowań. Zauważ, że w ten sposób dbasz o wizerunek swojego biznesu. Pozytywne recenzje, przychylne opinie – podane jak na tacy – wzbudzą zainteresowanie potencjalnych klientów.
Dobrą praktyką jest wyjście poza swoje „podwórko” i nawiązywanie relacji z innymi użytkownikami, lajkując i/lub komentując dodawane przez nich posty. Do dyspozycji masz wyszukiwanie na przykład poprzez hasztagi. Wybierz te powiązane z profilem Twojej działalności i skomentuj wybrane posty. Nie rób tego masowo, ani nie reaguj w jeden i ten sam sposób. Daj znać, jakie emocje wzbudziło dodane zdjęcie, a jeśli twórca prosi o wyrażenie swojego zdania, po prostu tu zrób – najlepiej w sposób ciekawy i konstruktywny. Zauważ, że działając na tej płaszczyźnie, nawiązujesz relacje nie tylko z samym autorem, ale i dajesz się poznać osobom aktywnym pod tym postem – zarówno tym, które podobnie jak Ty dodają komentarz, jak i tym, którzy tylko scrollują odpowiedzi. Zawalcz o to, by Twój komentarz wyróżniał się w tłumie.
Nie tylko posty, ale i Instagram Stories
Nie osiągniesz sukcesu na Instagramie, jeżeli pozostaniesz wyłącznie przy samych postach. Zdecydowanie postaw także na tworzenie relacji (tzw. stories), które de facto fenomenalnie przyjęły się w tym medium. Niektórzy użytkownicy Instagrama przyznają się nawet do tego, że bardziej niż zwykłe posty, interesują ich relacje. W zasadzie to nie ma się czemu dziwić. Zachowanie to podyktowane jest zmianami, jakie wprowadził algorytm Instagrama, rezygnując z chronologicznego wyświetlania postów na rzecz reklam („Sponsorowane) i prezentowania postów skupiających się na rozmaitych zachowaniach / sugestiach („Na podstawie polubienia post użytkownika @xyz” czy „Ponieważ obserwujesz @xyz”). W praktyce oznacza to utrudnione dotarcie do standardowych postów, a w konsekwencji wiąże się z obniżeniem zasięgów, jak również liczbą reakcji.
Nie będę już pytać, czy faktycznie skrupulatnie scrollujesz wszystkie nowe posty, czy może skupiasz się bardziej na stories, bo odpowiedź raczej znam 😉 Będę natomiast namawiać Cię do korzystania z wachlarza możliwości, jakie oferuje Insta Stories. Zauważ, że Instagram konsekwentnie rozwija tę sekcję, zaskakując nas coraz to nowszymi funkcjami. Dzięki nim, Ty jako autor, możesz sobie pozwolić na rozmaity przekaz. Do dyspozycji masz m.in. ankiety, quizy, boxy na pytania, możliwość zamieszczenia linku czy muzyki. Możesz ponadto zachęcić swoich odbiorców do wymiany zdjęć, korzystając z funkcji „twoja kolej”.
Zapoznaj się z tymi funkcjami i powoli próbuj z nich korzystać. Jestem pewna, że z biegiem czasu pomysły na ich tworzenie będą przychodzić same. Jeśli na starcie odpuszczasz temat aktywności na Insta Stories – to niestety, ale działasz na własną niekorzyść. To z kolei oznacza, że tylko spowalniasz rozwój swojego konta. Ten krok prędzej czy później będziesz musiał/ musiała postawić! Jeśli powodem, dla którego nie tworzysz relacji na firmowym Instagramie jest brak czasu, to rozwiązanie jest jedno – nawiązanie współpracy z dobrą, zaangażowaną agencją Social Media.
Relacje na Instagramie to świetny kanał do komunikacji z odbiorcami, ale także do zaprezentowania informacji na temat firmy, oferty, opinii klientów, ważnych wydarzeń etc. Dzięki temu, że Insta Stories można zapisywać w formie wyróżnionych relacji, niejako naturalnym zjawiskiem stosowanym przez marki, firmy, influencerów, stało się tworzenie osobnych, tematycznych zakładek. Dzięki temu użytkownicy zaraz po wejściu na profil mają szansę łatwo i szybko znaleźć interesujące ich treści. Co więcej, dobrą praktyką jest dodanie konkretnego, precyzyjnego tytułu dla danej grupy wyróżnionej relacji oraz specjalnie zaprojektowanej okładki.
Przeczytaj także: Jak poprawić pozycję firmy w Mapach Google? 3 wskazówki