Autentyczność w budowaniu przewagi konkurencyjnej

Eksponując pożądane przez klientów wartości, możesz uczynić swoją firmę lub markę osobistą na tyle silną i rozpoznawalną, by ta zyskała przewagę nad konkurencją. Autentyczność – bo na niej skupię się w poniższym artykule – to trend, z którego „siły rażenia” zdają sobie sprawę najwięksi gracze na rynku. Zostań ze mną na dłużej i przekonaj się, że w dzisiejszych czasach działanie autentyczne w biznesie potrafi wygrać z nawet najbardziej kreatywnym przekazem.

 

Moda na autentyczność w biznesie – co za nią stoi?

W środowisku biznesowym moda na autentyczność jest z całym przekonaniem zauważalna. Konsumenci są znudzeni nachalnym przekazem reklamowym, niskiej jakości treściami, „podrasowanymi” zdjęciami, aż w końcu zaangażowaniem aktorów i influencerów, którzy mniej lub bardziej odnajdują się w promocji reklamowanego produktu lub usługi. Dziś nie ma najmniejszego sensu iść w tym kierunku. W takich działaniach fałsz i chęć zarobienia „grubej” kasy wyczuwamy na kilometr.

 

Autentyczna firma – czyli jaka?

Zacznijmy od tego, że autentyczność w biznesie to konkretne, świadome działania, zgodne z przyjętą strategią, a nie mówienie o autentyczności. Niestety, ale wiele firm sili się na autentyczność (bo wie, że ta jest w cenie), w efekcie czego ich poczynania są dalekie od definicji bycia autentycznym… Zamiast działać w temacie autentyczności, mówią o niej… Uporczywie podkreślają rolę tego elementu w ich firmie. Pytanie – po co, skoro nic za tym nie stoi? Nie wystarczy mówić, trzeba to pokazać – udowodnić. A to już cięższa sprawa…

Chcąc stać się naprawdę autentycznym w komunikacji z otoczeniem, musisz pozostać szczery, uczciwy, transparentny, aż w końcu wierny wartościom firmy. Wszelkie historie o marce, działania, sukcesy, porażki muszą pozostać w 100% prawdziwe. Tylko w ten sposób masz szansę przedrzeć się do świadomości klientów, zainteresować ich, a w końcowym rezultacie sprawić, by uznali Twoją działalność za wiarygodną, niesztampową, krótko mówiąc – autentyczną. To naprawdę dobry i sensowny pomysł, aby wyróżnić się na mocno zatłoczonym rynku.

autentyczna firma

Autentyczność to indywidualność – jak to rozumieć?

Autentyczność brandu nie może być efektem inspiracji. Chcąc zwrócić uwagę społeczności, wybić się ponad innych, konieczne jest tworzenie własnych scenariuszy. To, że jakaś firma doskonale radzi sobie w temacie autentyczności, nie może być powodem, dla którego zbudujesz coś bardzo podobnego. Nie dość, że konsumenci szybko to wychwycą, to w dodatku zawsze będzie to coś w stylu „to już było”. Autentyczna marka musi pozostać oryginalna!

Aktywności nastawione na autentyczność w firmie są dalekie od działań „me too”. Bliżej im do indywidualności zakładającej posiadanie wyrazistych i absolutnie wyjątkowych cech. Atrybuty te będą zawsze czymś naturalnym dla Twojego biznesu, ponieważ wynikają z wartości firmy, jej historii, przełomowych momentów, wzlotów czy upadków.

 

Autentyczna marka vs. trendy rynkowe – czy to się ze sobą łączy?

Ciekawym wątkiem, którego nie sposób pominąć w kontekście autentycznego biznesu, jest moda. Jak wiadomo, trendy się zmieniają – jedne odchodzą, drugie wskakują na ich miejsce. Jak wobec nich ma zachować się firma, która uchodzi za autentyczną? Na pewno powinna działać rozważnie, tzn. podejmować takie decyzje, w wyniku których nie zaprzepaści wysiłków podjętych w ramach budowania owej autentyczności. Nie jest to łatwe.

Owszem, można powiedzieć, że w obliczu nowych trendów rynkowych firma (co by się nie działo) musi zachować swój styl, tożsamość, i nie ma tu miejsca na żadne, nawet minimalne odstępstwa. Realia są jednak brutalne, a obawa przed spadkiem zainteresowania, niską sprzedażą, aż w końcu wyprzedzeniem przez konkurencję silniejsza niż to, co podpowiada rozsądek. Swoją drogą, można odnieść wrażenie, że wiele firm nawet nie dopuszcza go do głosu. W końcu wyniki muszą się zgadzać. I tu wiele firm traci…

Biznes, który chce pozostać autentyczny, nie może reagować na każdą jedną nowość, która zapowiada się być hitem. Zdecydowanie nie warto wprowadzać do oferty firmy wszystkich tych rozwiązań, jakie tylko udało się nam wychwycić, i jakie wpisują się w rozpowszechniane wszem i wobec trendy. Jasne, że wiele firm działa dokładnie w tym schemacie, ale autentyczność jest im zupełnie obca. Taki biznes nie ma szans na to, aby wybić się na wartości, jaką jest autentyczność. Wybór czegoś, co jest powszechne, podyktowane presją otoczenia, podtrzymywane wyłącznie dla zysku może i jest opłacalny, ale to sztuczność.

W autentycznych firmach wszystko ma sens – każdy nowy produkt, każda akcja marketingowa, każde wydarzenie. I owszem w takich biznesach jest większa powściągliwość, jeśli chodzi o trendy czy nowości rynkowe, ale tylko po to, aby jakiekolwiek nowe działanie nie było dziełem przypadku, a starannie dopracowanym przedsięwzięciem – zgodnym ze wszystkimi pozostałymi. Taka polityka sprawia, że firma pozostaje spójna w swoich działaniach – nie odbiega o misji i deklarowanych wartości. Działając w ten sposób, oddziałuje pozytywnie na zaufaną społeczność. Tym samym umacnia swoją pozycję na rynku i buduje jeszcze większe zasięgi. Czy nie o to właśnie chodzi? 😉

Podobne wpisy

Zostaw komentarz