Posiadasz własny sklep internetowy? Sprzedajesz online? Czy realizujesz już strategię pozycjonowania lub inny plan działania, który pozwala zmaksymalizować przychody niezależnie od sezonu? Wiele sklepów e-commerce zdecydowanie gorzej radzi sobie zimą. Z czego to wynika? Jak przerwać ten rytm zakupowy i sprzedawać cały rok? Jak zwiększyć sprzedaż w martwym sezonie?
Zadbaj o swoją widoczność w sieci – działaj z wyprzedzeniem
Możesz być zaskoczony, ale właściwe planowanie działań SEO powinno zadziać się kilka dobrych miesięcy przed wyścigiem (sezonem / konkretnym wydarzeniem / akcją promocyjną itd.). Sama zmiana treści na stronie – teksty nasączone trafnymi słowami kluczowymi wraz z nadejściem sezonu nie wystarczą. SEO copywriting potrzebuje czasu, aby można było go uznać za skuteczny. Wiąże się to z faktem, iż roboty wyszukiwarek internetowych muszą zaindeksować nowe treści, jakie dodałeś na stronę oraz swój potencjał musi ukazać link building czyli pozyskane odnośniki do podstrony docelowej.
Im wcześniej rozpoczniesz działania, tym więcej swobody i przestrzeni masz na eksperymentowanie oraz bieżącą analizę. Wtedy też widzisz, co działa, a nad czym warto jeszcze popracować. Jeśli okaże się, że należy położyć większy nacisk na teksty SEO i pozycjonowanie, to spokojnie możesz wpleść ten krok w harmonogram prac. Jak wiadomo, im lepsze treści na stronie www, tym większe szanse na wygenerowanie ruchu i sprzedaż. W tym aspekcie trzeba być skrupulatnym i konsekwentnym.
Zwiększ sprzedaż dzięki long tail – pozycjonowanie na długi ogon
Kto powiedział, że sezon jesienno-zimowy nie może być lukratywnym okresem dla Twojego biznesu online? Spoglądając w kalendarz, w listopadzie pojawiają się dwie mega okazje: Black Friday, zaraz po nim Cyber Monday. W grudniu zaś mamy kolejne dwie okazje do obdarowywania się prezentami. To 6 grudnia – mikołajki i 24 grudnia – gwiazdka. W tym czasie walka o klienta jest bardzo duża. Fantastycznie byłoby znaleźć się w TOP10! Jednak, aby tak się stało potrzebny jest duży nakład pracy i budżet marketingowy. Co zatem robić? Odpuszczać SEO i uruchomić kampanię Google Ads? Otóż niekoniecznie…
Skup się na słowach kluczowych z długim ogonem (tzw. long tail SEO). Pozycjonowanie long tail zwane także jako pozycjonowanie szerokie, to bardzo przydatna technika do generowania organicznych wyników wyszukiwania dla Twojego sklepu internetowego. Słowa kluczowe typu long tail przyciągają ruch wyższej jakości, tzn. bardziej zdecydowanych – potencjalnych klientów. W tym momencie masz szansę, aby zaproponować klientowi dokładnie to, czego szuka. A to oznacza tylko lepsze wyniki konwersji!
Dedykowane podstrony – sposób na ruch na stronie przez cały rok
Budując teksty SEO (opisy produktów, kategorii), pojawia się pytanie, czy powiązanie ich wyłącznie z idealnymi prezentami pod choinkę, na Dzień Matki, Ojca itp. będzie słuszne? Istnieje bowiem ryzyko, że Twój SEO copywriting przesadnie skupi się na sezonowej sprzedaży, a w efekcie pominiesz istotne kwestie dotyczące samego produktu lub usługi. Aby uniknąć jednoznacznego skojarzenia produktu z danym świętem, uroczystością, a jednocześnie wydobyć cały jego potencjał, wielu sprzedawców decyduje się na stworzenie dedykowanych podstron, w których to starannie grupują asortyment na rozmaite okoliczności.
Nie przegap okazji – wyeksponuj zakładkę związaną z konkretnym wydarzeniem
Podobny do tworzenia dedykowanych podstron, a jednak nieco inny ruch ze strony prowadzących sklepy online, obserwujemy z okazji różnego rodzaju wydarzeń czy wyprzedaży. Od jakiegoś czasu popularne stało się tworzenie rzucających się w oczy stron docelowych, gdzie zamieszcza się określony asortyment przeznaczony np. na wielkie święto zakupów, jakim jest Black Friday.
Docelowa zakładka z ofertą to świetne rozwiązanie – tym bardziej jeżeli właściciele sklepów nie pozbywają się jej, a utrzymują przez kolejne lata, aż w końcu nabiera ona coraz większej mocy. Takie działanie ma olbrzymie korzyści SEO w porównaniu z tworzeniem nowej wersji strony docelowej każdego roku. Ponadto skutecznie przyciąga ruch w postaci tych klientów, którzy mają w zwyczaju robić zakupy z wyprzedzeniem.
Pozycjonowanie sezonowe – podsumowanie
Nie ulega wątpliwości, że najlepiej sprawdzającą się strategią jest systematyczne realizowanie działań SEO, a więc pozycjonowanie strony (stałe). W odpowiednim momencie – co najmniej 3 miesiące przed gorącym sezonem warto je wspomóc, tzn. zintensyfikować wszelkie działania (pozycjonowanie sezonowe).
Bardzo często zdarza się, że właściciele stron zlecają agencjom SEO pozycjonowanie na chwilę przed rozpoczęciem się sezonu. Zgłaszają się dokładnie wtedy, gdy pierwsi klienci powoli zaczynają się interesować ich produktem lub usługą (zaledwie miesiąc przed). To zdecydowanie za późno, żeby mówić o efektywnych działaniach i wypracować satysfakcjonujące wyniki. Dlaczego? Ponieważ efekty SEO nigdy nie przychodziły z dnia na dzień i póki co nie zapowiada się, aby miało to ulec zmianie.