Zasięg organiczny na Facebooku – jak go zwiększyć?

Posiadasz fanpage na Facebooku lub się nim opiekujesz? Jak przedstawia się Twoja wiedza z zakresu skutecznego prowadzenia konta firmowego na poziomie organicznym? Działasz według wcześniej ustalonej strategii lub harmonogramu, ale odnosisz wrażenie, że Twoje działania nie przynoszą spodziewanych rezultatów? Coraz mnie lajków, komentarzy, udostępnień czy fanów? Sprawdź, jak niewielkim kosztem udoskonalić swoje działania organiczne na firmowym fanpage’u.

 

Zasięg organiczny na Facebooku i bolączki z nim związane

Zasięg organiczny określa liczbę odbiorców, do których dotarliśmy z opublikowanym postem bez wspomagania go jakimkolwiek budżetem reklamowym. STOP! Dlaczego zatrzymaliśmy się już tutaj? Bowiem to na tym etapie znaczna część zarządzających fanpage’ami napotyka na mur (wydawać by się mogło) nie do przebicia. Pojawiają się następujące pytania. Co robić, aby zwiększyć zasięg organiczny postów na Facebooku? Czy w działaniach bezpłatnych na Facebooku możemy w jakikolwiek sposób uchronić się przed spadkami zasięgów? Czy jest realne, by algorytm Facebooka Edge Rank odpowiadający za to, które treści zaprezentuje w newsfeedzie użytkowników, „oceniał” nasze posty jako ważne, interesujące i wartościowe, wyświetlając je możliwie jak największej liczbie odbiorców? W pewnym sensie TAK…

 

Co wpływa pozytywnie na zasięg organiczny na Facebooku?

Zasięgi organiczne z każdą kolejną publikacją spadają? Nie zrażaj się ani nie poddawaj. Nie jest prawdą, że nie możesz nic z tym zrobić. Otóż możesz! Przed Tobą lista podpowiedzi, która pozwoli na przenalizowanie najważniejszych wątków skoncentrowanych stricte wokół działań o zasięgu organicznym na Facebooku.

 

Typy postów – postaw na zróżnicowanie

Post tekstowy, grafika + treść – to prawdopodobnie najpopularniejsze, ale z pewnością nie jedyne formaty postów, na jakie możesz sobie pozwolić na firmowym fanpage’u. Śmiało korzystaj z pozostałych opcji, jakie oferuje Facebook – wideo, ankieta, post w formie grafiki, infografika, galeria, link do strony (np. wpis blogowy), post karuzelowy, live. Im większa różnorodność postów, tym lepiej, ponieważ szanse na zaciekawienie Twoich fanów tylko rosną.

 

Zaangażowanie – dopuść do głosu swoich fanów

Kiedy zaintrygowani odbiorcy zatrzymają się na opublikowanym przez Ciebie poście, to kolejnym (pożądanym) zachowaniem będzie reakcja z ich strony (np. like), komentarz lub udostepnienie. Prawda jest taka, że im większe zaangażowanie sprowadzisz na konkretny post – tym prawdopodobieństwo, że Facebook zaprezentuje go szerszej publice wzrasta! Z bardzo prostego powodu… Bo uzna go za wartościowy. Jest zatem o co walczyć.

Trzeba zauważyć, że algorytm Facebooka pozytywnie reaguje nie tylko na dużą liczbę reakcji czy nawet samych kliknięć. Bardzo korzystnie oceniane są także te posty, którym użytkownicy poświęcili znaczną część czasu (wyświetlanie danej publikacji). Na tym jednak nie koniec. Czy wiedzieliście, że spośród 3 zachowań (reakcji, komentarzy i udostepnień) najbardziej wartościowe dla zasięgu organicznego są nie reakcje, nie udostepnienia, a długie, jakościowe komentarze?!

zwiekszanie zasiegu postow na facebooku

Treści na Facebooka – wyzbądź się sprzedażowego tonu

Posiadając wiedzę na temat tego, jak ważny jest przekaz na Facebooku – konstruowanie ciekawych, angażujących wpisów – koniecznie z CTA – wydaje się być zadaniem, któremu zdecydowanie warto poświęcić swój czas lub zlecić to profesjonalistom zajmującym się kompleksowym prowadzeniem Social Media. Ofertę naszej agencji poznasz TUTAJ.

Jeśli jednak z jakiegoś powodu chcesz prowadzić swój fanpage samodzielnie, bo powiedzmy, uważasz, że nikt nie zna Twojego produktu, świadczonych usług czy branży lepiej niż Ty sam, to na poziomie organicznym nie traktuj Facebooka jako tablicy ogłoszeniowej. Spróbuj „ugryźć” temat od zupełnie innej, ciekawszej strony. Edukuj, rozśmieszaj, zaskakuj, pytaj, uchylaj rąbka tajemnicy, spróbuj sił w Real Time Marketingu (RTM).

Jednym słowem: TESTUJ, a następnie weryfikuj statystyki. Na ich podstawie ocenisz skuteczność swoich działań.  Dowiesz się z nich, jakie rodzaje postów cieszyły się największych powodzeniem wśród Twoich fanów, jaki był ich zasięg organiczny (niepłatny), a także jak przedstawiała się liczba interakcji użytkowników z wpisami – polubienia, komentarze, udostępnienia i inne działania.

 

Tym się nie przejmuj – działania, które nie wywierają żadnego wpływu na zasięg organiczny na Facebooku

Wokół tematu ucinania zasięgów postów na Facebooku narosło sporo mitów. Mowa tu chociażby o edytowaniu postów – najpopularniejszym z czynników omawianych przez ekspertów-sceptyków. Dobra wiadomość – jeśli w opublikowanym poście zauważyliście literówkę lub jakąś nieścisłość, to możecie spokojnie edytować post bez obawy, że jego zasięg spadnie.

Osoba publikująca post na firmowym fanpage – administrator, redaktor, moderator – czy którąś z tych person Facebook „lubi” bardziej? W żadnym wypadku. Możesz spać spokojnie, jeśli jesteś administratorem strony, ale prowadzenie firmowego fanpage delegujesz swojemu pracownikowi lub zlecasz zewnętrznej firmie, równocześnie przypisując im inne funkcje niż Twoja (a więc redaktor, moderator).

A co z planowaniem postów na Facebooku – działaniem, które ma swoje niepodważalne plusy i spore grono zwolenników? Czy umieszczanie gotowych publikacji z tygodniowym, miesięcznym wyprzedzeniem w harmonogramie aplikacji Business Suite – udostępnianej bezpośrednio przez Facebooka, może negatywnie oddziaływać na zasięg organiczny postów? Nie! To kolejny mit, który należy obalić raz na zawsze. Jedyne, czego powinniśmy unikać w omawianej kwestii, to korzystania z zewnętrznych aplikacji umożliwiających planowanie postów na Facebooku. Te faktycznie mogą być negatywnie odbierane przez Facebooka.

No dobrze, ale dzień i godzina publikacji? Zapewne natknęliście się na wiele badań lub opracowań informujących, w jaki dni i godziny najlepiej publikować posty na Facebooku, aby cieszyć się (pewnym) wysokim wskaźnikiem dotarcia. Czy warto się nimi sugerować? Naszym zdaniem – niekoniecznie… Zdecydowanie lepiej sprawdzą się Wasze własne obserwacje – wnioski płynące z zakładki „Statystyki”. Zweryfikujcie sami, kiedy Wasza grupa odbiorców jest najbardziej aktywna. Po prostu.

Na koniec urządzenie, z którego publikujecie post na Facebooka. Jeszcze do niedawna krążyły pogłoski, że Facebook „premiuje” posty wrzucane z telefonu. Spokojnie, nie bierzcie tego na serio. Dla Facebooka bez znaczenia jest to, czy dodajemy posty z telefonu czy komputera. Pomyślcie tylko, jak duże utrudnienia nałożyłby Facebook na osoby pracujące na co dzień przy komputerach. Mowa tu zwłaszcza o Social Media Managerach, dla których komputer stacjonarny bądź laptop to podstawowe narzędzie pracy.

dzialania bez wplywu na zasieg organiczny na facebooku

Co wpływa negatywnie na zasięg organiczny na Facebooku?

Uwaga! Skup się i zapamiętaj, że… usuwanie postów, kierowanie użytkowników do aplikacji zewnętrznych (zwłaszcza do YouTube), ale też na strony www – takie działania Facebooka Edge Rank wychwytuje z łatwością i ocenia NA MINUS!

Co do linków kierujących na www, zauważyliście może, że na niektórych fanpage’ach, grupach na Facebooku znajdują się one w komentarzach pod postem? Co za tym przemawia? Chęć zaangażowania odbiorców – działanie niosące za sobą większe zasięgi organiczne.

Słabszy zasięg organiczny na Facebooku to także: negatywne reakcje (typu „odlubienia” fanpage, zgłoszenia posta), ale i brak reakcji na post, łamanie regulaminu, kupieni fani, SPAM, zbyt częste publikowanie postów (publikuj rzadziej, ale z nastawieniem na interesujący, wartościowy przekaz).

Warto wiedzieć, że…

wielkość fanpage ma znaczenie dla zasięgów organicznych. W momencie, gdy liczba Twoich fanów/ obserwujących przekroczy około 10 tysięcy, to osiągnięcie zadowalających wyników dla postów organicznych, stanie się trudniejsze… Z czego to wynika? Prawdopodobnie z tego, że w mniejszych społecznościach obserwujemy więcej wartościowych użytkowników (aktywnych, zaangażowanych), a tym z kolei „karmimy” algorytmy Facebooka.

Podobne wpisy

Zostaw komentarz